Asystentura rodziny polega na towarzyszeniu rodzinie z dziećmi w poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji życiowej z wykorzystaniem mocnych stron jej członków. Główne cele asystentury to podniesienie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, prowadzenia gospodarstwa domowego, radzenia z sytuacjami dnia codziennego rodziców lub opiekunów dzieci.

Cechy asystentury:

  • sposób i czas pracy dostosowany do potrzeb osoby,

  • mała liczba odbiorców,

  • wspólne ustalanie kierunku pracy, priorytetowo traktowane są cele klienta,

  • ukierunkowanie na wspomaganie rozwoju drugiej osoby,

  • umożliwienie drugiemu człowiekowi nabrania szacunku do samego siebie i znalezienia sposobu na swą życiową niezależność, odzyskania kontroli nad własnym życiem,

  • wsparcie w różnym zakresie: emocjonalnym, instrumentalnym, informacyjnym,

  • oddziaływanie na kilku płaszczyznach (podstawowe potrzeby, działania skoncentrowane na opiece i wychowaniu dzieci, zatrudnieniu, poszukiwanie rozwiązań trudności natury psychologicznej, odbudowa więzi rodzinnej, spędzanie wolnego czasu itd.), lub inaczej w kilku sferach (socjalno – bytowej, psychologicznej, zawodowej, społecznej, zdrowotnej),

  • dostosowanie pomocy do grup odbiorców i ich realnych potrzeb oraz celów, które chcą osiągnąć,

  • praca w oparciu o więź, budowanie relacji z osobą wspieraną,

  • danie osobie wspieranej oparcia psychicznego, osobowego,

  • usystematyzowanie działania (ocena, tworzenie celów, planowanie, realizacja planu, ewaluacja),

  • praca „z” osobą - współudział osoby wspieranej we wszystkich etapach metodycznego działania,

  • praca małymi etapami, ciągłe rozwijanie i modyfikowanie pracy, elastyczne reagowanie na potrzeby i kryzysy osób wspieranych,

  • dobrowolność zarówno ze strony klienta jak i asystenta,

  • towarzyszenie odbiorcy wsparcia w konkretnych różnych działaniach pozwalających jej wyjść z trudnej sytuacji życiowej oraz w działaniach dnia codziennego,

  • duża częstotliwość spotkań i dostosowanie ich długości do wykonania danego wspólnego działania,

  • kompleksowość rozumiana jako złączenie wsparcia płynącego do klientów od różnych profesjonalistów i instytucji,

  • postawa towarzysząca i partnerska,

  • zapewnienie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa,

  • przywrócenie wiary we własne możliwości,

  • niwelowanie stresu i aktywizowanie u osoby wspieranej indywidualnych strategii radzenia sobie ze stresem,

  • dawanie nadziei, że pozytywne zmiany są możliwe,

  • udzielanie informacji zwrotnych,

  • praca w środowisku przebywania klienta. 

Asystent rodziny jest osobą, która przez pewien okres towarzyszy rodzinie, aby w przyszłości mogła ona samodzielnie pokonywać trudności związane z pełnieniem funkcji opiekuńczo-wychowawczej oraz realizować zadania na jej rzecz. Asystent rodziny towarzyszy rodzicom przy wprowadzaniu zmian w swoim myśleniu, zachowaniu oraz otoczeniu niezbędnych do tego, aby środowisko rodzinne zapewniało bezpieczeństwo oraz sprzyjało prawidłowemu rozwojowi dzieci. Celem pracy asystenta z rodziną jest osiągnięcie jej podstawowego poziomu stabilizacji życiowej, który pozwoli na wychowywanie w niej dzieci, co w konsekwencji będzie niedopuszczeniem do oddzielenia dzieci od rodziny.

Do zadań asystenta rodziny należy:

  • opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym; plan pracy z rodziną obejmuje zakres realizowanych działań mających na celu przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, a także zawiera terminy ich realizacji oraz przewidywane efekty;

  • opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej (w rodzinnych formach pieczy); analogicznie – w przypadku umieszczenia dziecka w instytucjonalnej pieczy zastępczej – asystent we współpracy z członkami rodziny i wychowawcą dziecka opracowuje plan pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku;

  • udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;

  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi;

  • wspieranie aktywności społecznej rodzin;

  • motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

  • udzielenie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;

  • motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców (np. warsztaty umiejętności wychowawczych lub psychospołecznych);

  • udzielanie wsparcia dzieciom w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;

  • podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;

  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;

  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodzin;

  • monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;

  • sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach;

  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz rodziny;

  • współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą.

Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, borykające się z problemami opiekuńczo – wychowawczymi mogą skorzystać nie tylko z pomocy w formie asystenta rodziny, ale również mogą zostać objęte pomocą rodziny wspierającej.
Zadaniem rodziny wspierającej jest ścisła współpraca z asystentem rodziny i pracownikiem socjalnym Ośrodka Pomocy Społecznej w przezwyciężaniu problemów w opiece i wychowywaniu dzieci.


Pomoc może dotyczyć:

  • doradztwa w stosowaniu określonych metod wychowywania dzieci,

  • organizacji czasu rodziny, racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami,

  • opieki i wychowywania dzieci a w tym: organizacja czasu wolnego dzieciom,

  • pomoc w nauce,

  • prowadzenia gospodarstwa domowego: nauka gotowania, dbania o mieszkanie - dom,

  • racjonalnego dysponowania budżetem,

  • kształtowanie i wypełnianie ról społecznych.

Rodzina wspierająca nie ma na celu wyręczania, lecz aktywną pomoc w przezwyciężeniu trudnych sytuacji w rodzinie wspieranej.


Kto może pełnić funkcję rodziny wspierającej:

Funkcję rodziny wspierającej może pełnić rodzina z bezpośredniego otoczenia dziecka.

Osoby chętne do pełnienia funkcji rodziny wspierającej mogą zgłaszać swoją kandydaturę do Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie. Po uzyskaniu pozytywnej opinii Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej sporządzonej na podstawie wywiadu przeprowadzonego przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania potencjalnej rodziny wspierającej, podpisana zostaje umowa.

Pełnienie funkcji rodziny wspierającej jest bezpłatne, zgodnie z ustawą istnieje jedynie możliwość zwrotu kosztów związanych z udzieleniem pomocy.

Zapraszamy do współpracy wszystkie rodziny chętne do pomocy rodzinom przeżywającym trudności.

Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, borykające się z problemami opiekuńczo – wychowawczymi mogą skorzystać nie tylko z pomocy w formie asystenta rodziny, ale również mogą zostać objęte pomocą rodziny wspierającej.
Zadaniem rodziny wspierającej jest ścisła współpraca z asystentem rodziny i pracownikiem socjalnym Ośrodka Pomocy Społecznej w przezwyciężaniu problemów w opiece i wychowywaniu dzieci.
Pomoc może dotyczyć:

  • doradztwa w stosowaniu określonych metod wychowywania dzieci,

  • organizacji czasu rodziny, racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami,

  • opieki i wychowywania dzieci a w tym: organizacja czasu wolnego dzieciom,

  • pomoc w nauce,

  • prowadzenia gospodarstwa domowego: nauka gotowania, dbania o mieszkanie - dom,

  • racjonalnego dysponowania budżetem,

  • kształtowanie i wypełnianie ról społecznych.

Rodzina wspierająca nie ma na celu wyręczania, lecz aktywną pomoc w przezwyciężeniu trudnych sytuacji w rodzinie wspieranej.